Työn leikillistäminen

 In Blogi, Itsensä johtaminen, Työhyvinvointi

Työn leikillistäminen eli playful work design on jo ihan vakavasti otettava tutkimushaara maailmalla. Se tarkoittaa prosessia, jossa työntekijä oma-aloitteisesti luo olosuhteita, jotka edistävät iloa ja haasteellisuutta työssä, muuttamatta kuitenkaan itse työtehtäviä. Leikillistäminen muuttaa kokemusta työstä. Ajattelen, että tämä on tärkeä itsensä johtamisen ja työhön liittyvien tunteiden säätelyn keino.

Leikillistäminen kohdistuu omiin ajatuksiin ja käyttäytymiseen. Asiakaspalveluhenkilö voi esimerkiksi työpäivän aikana pohtia saadessaan puheluita, mikä onkaan ihmeellisin tai päivänselvin kysymys, jonka saa. Tämä auttaa, jos tietynlaiset kyselyt tai puhelut alkavat ärsyttämään. On aivan eri asia oman hyvinvoinnin tai työn imun kannalta tehdä töitä ärsytyksestä kuin iloisesta ihmettelystä käsin. Voi myös kilpaillullistaa tehtäviä. Itse kilpailen tylsien tehtävien kanssa usein matkapuhelimen ajastinta vastaan. Näin tulee tylsät tehtävät tehtyä ja vielä ilman viivästelyä. Näissä esimerkeissä näkyykin työn leikilistämisen kaksi puolta: hauskuuden luominen ja leikkisä kilpailullinen asenne.

Hauskuuden luomisessa lähestytään työtä käyttämällä huumoria ja mielikuvitusta viihdyttääkseen itseään ja muita. Lähteenä olevassa tutkimusartikkelissa kerrottiin esimerkiksi kassanhoitajasta, joka vertasi kassakoneen käyttämistä pianon soittamiseen ja tarjoilijasta, joka kuvitteli olevansa ballerina lavalla. Lisäksi oli lentokoneen stuertti, joka teki turvaohjeiden esittelystä hauskan rap-esityksen, mikä sai koko matkustajakunnan viihtymään.

Hauskuuden luominen voi näkyä monilla tavoin.

  • Etsii huumoria asioista, jotka täytyy tehdä.
  • Lähestyy työtä leikillisellä tavalla.
  • Etsii tapoja, jotta tehtävistä tulisi hauskempia kaikille osallisille.
  • Lähestyy tehtäviä luovasti, jotta niistä tulisi mielenkiintoisempia.
  • Etsii keinoja, jotta työstä tulisi hauskempaa.
  • Luo erilaisia mielikuvia, jotta työstä tulisi mielenkiintoisempaa ja hauskempaa.

Kilpailullistaminen tarkoittaa, että työntekijät lähestyvät työtään kilpailuhenkisesti, asettamalla tavoitteita ja sääntöjä, jotka edistävät ahkeruutta, haastetta ja kilpailua työtehtävissä. Henkilöt muokkaavat kognitiivisesti ja toiminnallisesti tehtäviä saadakseen mielihyvää taitojensa äärirajoilla olemisesta. Lähteessä kerrottiin esimerkiksi linja-autonkuljettajasta, joka kehitti itselleen pelin pyrkien ajamaan mahdollisimman tasaisesti ilman äkillisiä jarrutuksia.

Työn kilpailullistaminen voi näkyä

  • Yrittää tehdä työtehtäviä ennätysajassa.
  • Yrittää pitää kirjaa kaikista erilaisista työtehtävistä.
  • Kilpailee itseään vastaan työssäni, en siksi että pitäisi, vaan koska nauttii siitä.
  • Yrittää muuttaa työn sarjaksi jännittäviä haasteita.
  • Puskee itseään tekemään paremmin, vaikka sitä ei odotettaisikaan.
  • Lähestyy työtään jännittävien haasteiden sarjana.

Työn leikillästäminen näyttäisi tukevan työn imun syntymistä. Kun työntekijät saavat leikkimielisyyden kautta mahdollisuuden muokata työtään ja lähestyä tehtäviään omalla tavallaan, se voi lisätä heidän motivaatiotaan ja hyvinvointiaan työympäristössä. Tämä johtunee siitä, että työntekijät voivat näin toteuttaa psykologisia perustarpeitaan: toimijuus ja itsenäisyys, osaamisen tuntu ja yhteenkuuluvuuden tarpeet. Psykologisten perustarpeiden täyttyminen on olennainen asia hyvinvoinnin ja suoriutumisen kannalta.

Lähteet:

Scharp, Y. S., Bakker, A. B., & Breevaart, K. (2022). Playful work design and employee work engagement: A self-determination perspective. Journal of Vocational Behavior134, 103693.

Scharp, Y. S., Bakker, A. B., Breevaart, K., Kruup, K., & Uusberg, A. (2023). Playful work design: Conceptualization, measurement, and validity. Human Relations76(4), 509-550.

Recommended Posts